maandag 21 mei 2012

Snelweg A4 milieuvriendelijk

Mens & Milieu

Ik had het laatst met me vader over geluidswanden, want deze tekent hij iedere week voor een bedrijf. Hij vertelde over een project en ik moest gelijk aan deze opdracht denken. Het is namelijk een heel goed voorbeeld van de mens die omgaat met het milieu.

In Nederland is de hoeveelheid verkeer op de snelwegen toegenomen de laatste jaren, maar de wegencapaciteit is gelijk gebleven. Daardoor ontstaan er natuurlijk veel files en meer ongelukken. De oplossing is een extra snelweg, namelijk de A4 doortrekken.
Je ziet dat de A4 halverwege stopt en later weer verder gaat. Dit gaan ze opvullen door er één geheel van te maken. (groene stippellijn)


Dit klinkt natuurlijk heel natuuronvriendelijk, maar dit is niet zomaar een project. Er wordt namelijk heel veel rekening gehouden met de natuur in die omgeving.
De snelweg wordt als het ware in de natuur geplaatst zonder dat er veel van te merken is. Daarom plaatsen ze de snelweg lager in de grond en komt er een lange tunnel waar de begroeiing gewoon overheen groeit. Op die manier is er nauwelijks geluid van de auto’s en zie je bijna niet dat er een lange snelweg ligt, omdat ze de natuur over laten lopen in elkaar. 
Snelweg in de grond
De tunnel












Ook houden ze rekening met de dieren die er leven, één hiervan is de oeverzwaluw. Je kunt zien op het plaatje bij de kaart dat er in dat gebied best een grote hoeveelheid oeverzwaluwen leven. De oeverzwaluwen graven nestgangen van een meter diep in zandige bodems. Ze houden van loodrechte, onbegroeide wanden. Bij de A4 gaan ze een betonnen muur maken met voorgeboorde gaten en daarin brengen ze zandgrond aan. Deze muur is dus best dik en dient tegelijkertijd als geluidswand. De mensen in het park eromheen kunnen het ‘tsjirpen’ van de oeverzwaluwen dus goed horen.
Overigens is het erg goed dat ze dit doen, veel natuurlijke oevers zijn namelijk verdwenen waardoor het aantal oeverzwaluwen sterk is afgenomen. Door de aanleg van deze speciale wanden is het soort weer plaatselijk aanwezig. Ze vergroten hiermee dus de populatiedichtheid van de oeverzwaluw in dat gebied. Dat wil zeggen dat het gemiddelde aantal oeverzwaluwen per oppervlakte eenheid zal toenemen. Deze toename komt door dichtheidsonafhankelijke factoren, dus de toename is niet afhankelijk van de populatiedichtheid. In dit geval komt het door het plaatsen van deze wanden.
Voorbeeld van een oeverzwaluw wand
De oeverzwaluw














De oeverzwaluw leeft het liefst bij wateren, waar veel insecten leven. Ze eten erg veel muggen. Deze insecten zijn ook te vinden in de omgeving van de nestgangen. Er liggen nu namelijk al veel sloten en plassen in die omgeving en ze zullen er ook blijven of juist doorgetrokken worden over de snelweg heen. Bij de sloten en plassen staan natuurlijk planten waar de muggen en andere insecten van leven. Je kunt dus zeggen dat de plant het eerste trofische niveau is, vervolgens de insecten en het derde trofische niveau zijn de oeverzwaluwen. Een trofisch niveau is een schakel in de voedselketen (een reeks soorten, waarbij elke soort voedselbron is voor de volgende soort). 


Ik vind het heel goed dat ze zoveel rekening houden met de natuur bij het aanleggen van een nieuwe snelweg. Nu heb ik vooral het punt van de oeverzwaluw uitgelegd, maar dat is natuurlijk niet het enige. 
Een ander leuk, klein detail is dat ze afbeeldingen van dieren op de wand van de snelweg plaatsen.





 Nog nooit eerder heb ik een plan als dit gezien en ik vind het echt een super goed idee. Hier nog enkele afbeeldingen om een betere inbeelding te krijgen van hoe het eruit gaat komen te zien:





 Marijke Voermans





Geen opmerkingen:

Een reactie posten