donderdag 24 mei 2012

Op Safari

Op Safari

Wanneer je over de weg naar Tilburg rijdt, kom je je over het industrie terrein bij de Coca-Cola fabriek. Overal metaal en interventies van mensen in de natuur. Je ziet alleen maar grote gebouwen voor opslag of productie van bepaalde producten. Maar schijn bedriegt..! Om het hoekje ligt een open vlakte met plassen en geheimzinnige bossen.. Natuurreservaat Huis ter Heide.
Deze plotseling opkomende bossen zijn een juweeltje tussen de grote gebouwen van Tilburg. je springt van de straat midden in  de donkere en levendige bospaden. In de volle stilte leven hier dieren in hun ecosysteem zonder enige interventie van mensen. Dit maakt het bos ook zo geheimzinnig en spannend, het verandert dag in dag uit! Van de raaruitziende loofbossen tot de donkere naaldbomen. Huis ter Heide heeft alles te bieden voor een spannende wandeling rond elke tijd van de dag.

Ik kom er erg graag en ook erg vaak. Het natuurreservaat heeft namelijk net een nieuwe plas aangelegd met een soort 'boardwalk' erbij (een pad over het water gemaakt van hout!). rond de schemering is het zo mooi om er in het bos rond te lopen. Want het is 's nachts dat het bos echt tot leven komt!


Wanneer het licht zich dimt, en de dieren te voorschijn komen, zie je pas de echte pracht van dit bos! Als je door de donkere naaldbossen dwaalt, kom je een ecosysteem tegen van vooral nachtdieren, die als predator rond de schemering of in de nacht gaan jagen! Ik bedoel bijvoorbeeld de uil of de vleermuizen. Huis ter Heide heeft net een hele nieuwe groep uilen in het bos vrijgelaten, evenals bevers! Deze dieren zijn lang geleden uit Brabant vertrokken, maar komen nu langszaam terug door goede omstandigheden in het paringsseizoen.

Ik struimel daar vooral rond voor de geweldige rust en geheimzinnigheid die het bos mij biedt. Elke keer is een nieuw avontuur. Altijd iets anders om te zien, dan zie je weer een hele boel dieren en dan is het pad opeens verandert door omgevallen bomen. Deze bomen blijven trouwens liggen, zodat de natuur zijn eigen gang kan gaan en op zijn manier deze bomen af kan breken voor voedingstoffen voor andere planten of dieren(detritivoren). De gevallen bomen kunnen omworden gezet naar anorganische stoffen via het proces mineralisatie. Dit gebeurt door reducenten.

Ik kom er vaak reeën tegen (een vrouwlijke hert), bokken houden zich vaker schuil en leven alleen, dus zijn erg oplettend. Daarom  is het altijd voor mij een uitdaging om er een te vinden en te fotograferen! Heerlijk om zo de natuur mee te maken, net als een soort Safari! Zo heb ik laatst een ontmoeting gehad met een ree van ong. 4 meter afstand. Rond de schemering, ben ik in een bosje gaan zitten en ben gaan wachten. Als je lang genoeg wachten langs de bosrand (waar de reeën grazen) dan kom je al snel genoeg dichtbij. Zorg er alleen wel voor dat je uit de wind zit, herten hebben een veel betere neus en gehoor, en horen en ruiken je al van kilometers afstand! Maar eenmaal ze te voorschijn kwamen, was het een pracht om te zien. In het open veld met lage zon stonden ze daar (recht voor mijn neus!) te grazen.. Ik haal mijn camera te voorschijn, heel rustig, en Yes! Ik heb een geweldige video te pakken! Kijk maar eens:



Prachtig toch, je komt ongestoord in een andere wereld, of ecosysteem, binnen!

Maar ik ben nog niet klaar hoor..! Ik wandel verder door de groene paden van de loofbossen en ik zie daar een hoge berg met grote gaten erin.. ´´Raar,´´ denk ik, ´´Er zijn al jaren geen dassen meer in Brabant, maar hoe komt het dan dat ik een hol zie van een das?´´ Dassen zijn nachtdieren en zijn jaren geleden uit hun niche (rol) gestapt, ze waren vetrokken naar andere delen van Duitsland en Belgie. Ze hadden te weinig voedsel in hun voedselweb en plek om goed te kunnen paren, dus zijn ze vertrokken. Maar na jaren heb ik er weer eentje gespot, mijn eerste das ooit die ik heb gezien! Ik heb contact opgenomen met Huis ter Heide en had ze het nieuws verteld! Dassen zijn weer terug! Het ecosysteem is hier zo verandert dat ze zich weer hier kunnen plaatsen! Geweldig!
Dus ik ziet daar helemaal opgewonden, en pak mijn camera en ja hoor Klik! De zwart witte vriend is weer terug in Brabant! Ik had hem:



Dit kun je dus allemaal meemaken in de natuur, zelfs op 1 avond! Verschillende dieren en prachtige uitzichten over het bos en zijn vlakten. Huis ter Heide is een aanrader voor een goed avontuur rond de schemering! Zoals ik zei, het bos ontwaakt rond de schemering en ´s nachts, dus durf jij het aan? Door de donkere paden dwalen, en door elke bocht verbaasd worden door de geweldige natuur, en bevindt jezelf in een leefgemeenschap van de ware natuur. Laat je verbazen door de raadselachtige woud, als je durft!

- Aidan Bruinsma

Geen opmerkingen:

Een reactie posten