maandag 7 mei 2012

In mei legt een vogel een ei

Ruim een week geleden was ik in de tuin zonnebloemen aan het planten. Toen ik opstond viel mijn oog op iets bruins. Ik keek even goed en zag dat het een vogelnestje was.

De volgende dag ging ik er weer even in kijken en zag ik er tot mijn verbazing al vier eitjes in liggen. wat leuk! dacht ik bij mezelf, dan hebben we over een tijdje jonge vogeltjes in de tuin. Helaas mocht dat niet zo zijn, want een paar dagen later zag ik dat het nestje leeg was…de eieren waren meegenomen door een andere vogel.

voor
na

De eitjes in het nestje heb ik toch nog even kunnen zien. Het waren er vier en ze waren blauwgroen van kleur. Dit betekent dat ze van een merel afkomstig waren.


De eieren zijn vermoedelijk door een grotere vogel (bijv. een kraai) meegenomen. Met dit gegeven is er voedselketen op te stellen:
 - Producente: planten(resten)  
- Consumenten van 1ste orde: wormen
- Consumenten van 2e orde: merel
- Consumenten van 3e orde: kraai

de vogel heeft z’n nest tussen de schutting en een boom gelegd. Een biotische factor daarvoor zou kunnen zijn dat het een warm en beschut plekje is en dat er veel voedsel in de buurt te vinden is.

Auteur: Arlieke


1 opmerking:

  1. Ja, dat doen vogels nou eenmaal. Overigens, als je in een omgeving woont met veel groen om je heen, loop je een grote kans dat je last krijgt van boktor. Mocht dit het geval zijn, is dit de oplossing: boktor

    BeantwoordenVerwijderen