zondag 20 mei 2012

Dwars in den Weg

Dwars in den Weg

Alleen en toch samen
Vrij maar toch beperkt
Je eigen plek maar toch alles delen
Genieten van vrijheid en toch gevangen


Leven op een eiland, 
Zo zijn voor -en nadelen. 


Ik weet het nog als de dag van gisteren: de eerste keer dat ik mee ging met de boot van mijn oom en tante over het Grevelingen meer. We waren nog maar net de haven uit, op het grote water en ik zag in de verte een soort eiland. Toen ik beter keek zag ik er allemaal dingen op bewegen. In eerste instantie dacht ik gewoon aan vogels en dergelijke dieren die daar makkelijk konden komen in verband met het water, maar daar waren ze te groot voor. Als een kleine onwetende vroeg ik het aan mijn oom, hij vertelde mij dat het paarden waren - wat mij als muziek in de oren klonk, want wat was ik weg van die dieren. Deze paarden waren volgens hem door de gemeente daar neer gezet. Ik vond het maar zielig, want ze konden geen kant op, maar het was wel erg fascinerend om te zien!




 Jarenlang ben ik er niet meer geweest en was ze bijna vergeten tot dat ik afgelopen zomer met vriendinnen op vakantie ging in Zeeland en we met z'n allen opnieuw met dezelfde boot mee gingen. Ik zag de paarden en meteen schoot het verhaal me weer te binnen, ik meende ook dat mijn oom er weer iets over zei tegen de meiden.



 Ik besloot er maar eens meer informatie over te gaan zoeken, want nu wou ik er het fijne van weten. Erg veel is er niet bekend over de paarden, maar na een tijd zoeken kwam ik er achter dat het inderdaad -zoals ik al dacht - Fjordenpaarden waren. Het eiland waar ze op lopen heet "Dwars in den Weg". Op sites wordt het trouwens niet omschreven als een eiland, maar als een vlakke zandplaat. Het is deels begroeid met kruipwilg en duindoorns. Daarnaast komen er nog diverse soorten orchideeën voor en soorten als de Duizendguldenkruid en Bitterling. Verder wordt het oostelijke gedeelte gebruikt als een kampeergelegenheid voor Scouting Nederland, maar dat heb ik nog nooit zien gebeuren ondanks dat ik er alleen 's zomers ben. De paarden staan er slechts voor de jaarrondbegrazing, in andere woorden, ze staan er enkel om te grazen.


De zandplaat vormt een ware levensgemeenschap. Deze bestaat uit populaties van verschillende soorten. In dit geval zijn er populaties van Fjordenpaarden, dieren die letterlijk af en aan vliegen, en verschillende insecten soorten. In een populatie zijn er verschillende relaties tussen de individuen, zo heb je competitie en cooperatie. Aangezien dat de paarden in een kudde leven - wat dus wil zeggen dat ze in een groep samenleven - zal er weinig sprake zijn van competitie en meer cooperatie.  Er is genoeg beschikbaar voedsel en ruimte. Wel zal er enige competitie zijn wat betreft de voortplanting, de hengst die het hoogst staat in rang zal de merrie uit mogen kiezen waar hij mee wil paren. Vaak is er in zo'n kudde zelfs maar een hengst, die ook meteen als leider van de groep wordt gezien.


Als ik nu weer langs het eiland vaar, weet ik dat het eigenlijk een zandvlakte is en weet ik dan nu eindelijk het echte verhaal achter de paarden. De kleine onwetende is een kleine alwetende geworden.
Hé is dat onderzoeken toch nog ergens goed voor!


- Linda G.




Geen opmerkingen:

Een reactie posten