woensdag 16 mei 2012

Door weer en wind

''Vandaag is het overwegend droog met af en toe kans op een buitje. Het is wel behoorlijk koud vandaag." Dit is wat ik regelmatig op het nieuws hoor of zie op het internet.
Als het dan weer eens regent denk ik, en niet alleen ik: ''Hè ships, moet ik weer in die rot regen naar school fietsen. En waarom wordt het nou niet eens een keertje warmer.'' Niemand denkt er eigenlijk over na wat het weer doet met de ecosystemen om ons heen. Als we er wel over nadenken zien we dat die neerslag wel meer doet dan ons natregenen. Het is een van de belangrijkste abiotische factoren die invloedt uitoefent op organismen.

De abiotische invloeden zijn invloeden die niet afkomstig zijn van andere organismen. Neerslag, wind en temperatuur horen daar dus bij. Neerslag is zelfs de belangrijkste factor die bepaalt wat voor bioom een gebied is. Een bioom is een groot gebied met het zelfde klimaat. Je hebt bijvoorbeeld tropische regenwouden, woestijnen en toendra's.
Als we wat dichter bij huis gaan zitten, hebben we eigenlijk alleen te maken met gematigd loofbos. In een gematigd loofbos
speelt het weer en de seizoenen een grote rol. De plantjes hebben water nodig om te kunnen groeien, de dieren in een loofbos kunnen het water uit beekjes drinken. Regen is dus noodzakelijk voor een loofbos om te kunnen blijven bestaan. Te veel regen kan voor kleine overstromingen zorgen en de planten en dieren laten verdrinken. De temperatuur heeft veel invloed op de activiteit van de dieren. Te lage temperatuur zorgt ervoor dat koudbloedige (poikilotherme) dieren niet actief kunnen zijn, doordat ze geen enzym activiteit hebben. Warmbloedige (homoiotherme) dieren kunnen wel actief zijn, maar het kost ze veel energie. Vaak houden ze dan een winterslaap of trekken ze weg, omdat ze geen voedsel kunnen vinden. Lage temperatuur zorgt er ook voor dat de bomen de bladeren verliezen. Wind en daglengte spelen een rol bij de voortplanting van organismen en zo kan ik nog wel even doorgaan over wat het weer allemaal met een loofbos kan doen.

Ik sta er wel vaker bij stil dat een beetje regen ook wel goed is voor mijn leefomgeving. De boeren worden er ook nog wel eens vrolijk van en het weer levert toch ook nog wel eens mooie plaatjes op.
auteur Femke Wagner

Geen opmerkingen:

Een reactie posten