woensdag 16 mei 2012

De heilige duiven en andere vogels

Aangezien ik vlak bij het bos woon, loop ik daar regelmatig doorheen met de hond. Toen merkte ik op, dat het eigenlijk nooit echt stil is in een bos. Vaak denk je:'lekker rustig zo'n bos'. Nou nee! Zoveel geluiden die je hoort vooral vogels. .  Hier zie je een filmpje waarin je de vogels hoort!

Ook zie je nog vogels vliegen! In het leefgemeenschap in dit ecosysteem zie je heel veel dieren. Ik ben vooral gaan letten op de soorten vogels. Ik ben roodborstjes, mussen, vinkjes, merels, kraaien en duiven tegengekomen. Ook zitten er nog Vlaamse gaaien maar die ben ik niet tegengekomen. Helaas heb ik ze niet allemaal kunnen fotograferen. Ze vliegen of net weg, óf gaan op die onduidelijke plekken zitten. Het is me wel gelukt om een foto te maken van de merel.

Hier zie je een heleboel vogels vliegen. Ik denk dat het merels zijn maar ik vond het erg moeilijk om dit van zo'n afstand te kunnen zien.


Ik denk dat de populatiedichtheid qua merels het grootste is. Dit wil zeggen dat er gemiddelde aantal merels per oppervlakte eenheid het grootste is. Deze vogel kwam ik heel vaak tegen.

Zo zie je dus dat er veel verschillende vogel-populaties in een bos leven. Eigenlijk zie je al vele jaren dezelfde soorten vogels in het bos. Door de natuurlijke selectie wordt bepaald welke vogels er kunnen overleven.



Sinds een tijd is er een nieuwe vogelsoort in het bos: de duif.
Deze zijn naar het bos gekomen doordat de kerk in de buurt is gesloopt. Doordat er nu zoveel duiven zijn, wordt het ecosysteem verstoord. Daarom is de gemeente er iets aangaan doen. Na een tijdje gezocht te hebben naar informatie ben ik erachter gekomen! De gemeente laat mensen de duiven vangen, om ze vervolgens te vergassen! Ik heb dit nog nooit zien gebeuren in het bos, maar ik vind het nogal ver gaan. De duiven zijn dan super lang in stress, tot ze uiteindelijk worden vergast! Ik zou dan zeggen: schiet ze maar gewoon af! Alleen de val zal ze al doden, zo lijden ze veel korter!


Marieke T

Geen opmerkingen:

Een reactie posten