woensdag 13 juni 2012

Milieu alla Simon

Wat is op dit moment mij status voor de natuur?
Ik heb altijd respect gehad voor de natuur. Vroeger bijvoorbeeld toen ik nog een kleine Simon was moest mijn jas iedere week geleegd worden omdat ik geen enkel papiertje van snoepje of koekje op de grond wilde gooien. Achteraf gezien heb ik dus bewust natuurvriendelijk gehandeld... Of was dat mij gewoon door natuurvriendelijke ouders aangeleerd?
Nu dat ik ouder en wijzer ben geworden. Ben ik er achter gekomen dat je niet alleen directe milieuvernieling kunt voorkomen. Maar ook indirecte. De sluwste milieuvernieling is de indirecte. Want daarbij moet je eerst goed nadenken over hoe je het milieu dan eigenlijk beschadigt, en vaak is het niet eens zichtbaar vanuit je eigen ogen.
Dus ik ga maar eens testen hoe goed ik dan met de natuur om ga.
Laten we beginnen bij het eten. Even zoeken op de verpakkingen en je hebt het zo gevonden. En inderdaad er staan allerlei keurmerken van keuringsdiensten en milieu beleid op. Ook onze eitjes zijn biologisch. Dit kun je zien aan het nummer dat op het ei staat. 0 is het beste, want die zijn biologisch. Op onze boter staat: Kies bewust!

Ik ben trouwens gek op vlees, dus in dat opzicht zou het beter kunnen. Maar door minder vlees te eten, word het dan beter in de wereld? Volgens mij ligt het er niet aan of ik nou veel of weinig vlees eet, het ligt volgens mij gewoon aan de mensen die het vlees verbouwen.
Toch vind ik het onderzoeken van eten zomaar saai en te algemeen voor het hele gezin. Aangezien mijn ouders meestal de boodschappen doen, is dat dus niet echt mijn persoonlijke bewuste milieuvriendelijke gedrag.

Dus kijk ik maar eens in de klerenkast. Even zoeken hoor... Het is niet makkelijk om informatie te vinden over waar en met welke grondstof je kleren gemaakt zijn. Maar ik heb iets gevonden:
Aha laat ik dit eens aantrekken, ik bedoel natrekken. Op mijn dure "jack en jones" trui staat her volgende:
-Katoen
-Uit Spanje , en dan: Bestseller Wholesalespain S.L.
-Gemaakt in Bangladesh

Dit leek mij al redelijk wat informatie om er achter te komen waar het allemaal vandaan kwam.
Toen ben ik dus eerst naar de site van de Spaanse handel gegaan. Daar kon ik naar mijn verbazing doorlinken naar de fabrieken in Bangladesh. En ja hoor : FAIR FASHION. Er word daar op een fair-trade manier katoen binnengehaald. Het verbaasde me wel. Ik had gedacht dat zon bekent merk als "Jack en Jones" een stelletje uitbuiters waren.
Ik heb dus het gevoel dat ik met kleren wel goed zit. Toch is er altijd die twijfel van: moet ik al die praatjes eigenlijk wel geloven. Ik bedoel, hoe kan ik er nou zeker van zijn dat mijn trui daadwerkelijk fair-trade aan de andere kant van de wereld gemaakt is.

Op naar het energie verbruik. Tja... eigenlijk staat mijn computer gewoon de hele dag aan, en de televisie ook. De lamp staat aan, terwijl het zonder lamp ook gewoon licht is.
...........
Sorry hoor, moest eventjes de lamp uit doen.
Misschien moet ik juist de lamp wel aan doen. En lekker veel energie gebruiken, deste eerder is het op. Deste eerder zitten we aan een nieuwe vorm van energie, die wel goed is voor de natuur. Het zal toch eerst wel op moeten, al die oliesjeiken zorgen daar wel voor.

Genoeg over energie!
Even naar buiten de natuur in... Er staan bij ons buiten 3 prullenbakken. Een voor plastic, een voor GFT, en een voor allerlei afval. En de garage staat vol met glas, dat overmorgen weer in de glasbak gaat. Qua recyclen zit ik hier wel goed heb ik zo het idee.

Als ik ergens heen ga, ga ik nooit met de auto, altijd met de fiets. Goed van mij he!?, of is dat gewoon omdat ik geen auto kan rijden...



Eigenlijk als ik zo kijk naar mijn omgang met natuur verschild het denk ik niet zo veel met de rest van de Nederlandse bevolking. Ik denk dat de meeste mensen het ook veelste druk hebben om hier allemaal over na te denken.
En wat kan ik nou in me eentje nog verder doen? Ik zou toch maar die lamp uit kunnen zetten. Of minder vlees eten. Maar ik betwijfel of dat veel zal veranderen. Zolang ik lekker in mijn biodiverse achtertuin kan rondlopen vind ik het goed.
Ik heb altijd respect gehad voor de natuur, en ook zeker altijd genoten van de natuur.


Simon Baijens,
Mens en Milieu



Geen opmerkingen:

Een reactie posten