Mens & Milieu
Ik had het laatst met me vader over geluidswanden, want
deze tekent hij iedere week voor een bedrijf. Hij vertelde over een project en
ik moest gelijk aan deze opdracht denken. Het is namelijk een heel goed
voorbeeld van de mens die omgaat met het milieu.
In Nederland is de hoeveelheid verkeer op de snelwegen
toegenomen de laatste jaren, maar de wegencapaciteit is gelijk gebleven.
Daardoor ontstaan er natuurlijk veel files en meer ongelukken. De oplossing is
een extra snelweg, namelijk de A4 doortrekken.
![]() |
| Je ziet dat de A4 halverwege stopt en later weer verder gaat. Dit gaan ze opvullen door er één geheel van te maken. (groene stippellijn) |
Dit klinkt natuurlijk heel natuuronvriendelijk, maar dit
is niet zomaar een project. Er wordt namelijk heel veel rekening gehouden met
de natuur in die omgeving.
De snelweg wordt als het ware in de natuur geplaatst
zonder dat er veel van te merken is. Daarom plaatsen ze de snelweg lager in de grond en komt
er een lange tunnel waar de begroeiing gewoon overheen groeit. Op die manier is
er nauwelijks geluid van de auto’s en zie je bijna niet dat er een lange
snelweg ligt, omdat ze de natuur over laten lopen in elkaar.
![]() |
| Snelweg in de grond |
![]() |
| De tunnel |
Ook houden ze rekening met de dieren die er leven, één
hiervan is de oeverzwaluw. Je kunt zien op het plaatje bij de kaart dat er in
dat gebied best een grote hoeveelheid oeverzwaluwen leven. De oeverzwaluwen
graven nestgangen van een meter diep in zandige bodems. Ze houden van
loodrechte, onbegroeide wanden. Bij de A4 gaan ze een betonnen muur maken met
voorgeboorde gaten en daarin brengen ze zandgrond aan. Deze muur is dus best
dik en dient tegelijkertijd als geluidswand. De mensen in het park eromheen
kunnen het ‘tsjirpen’ van de oeverzwaluwen dus goed horen.
Overigens is het erg goed dat ze dit doen, veel
natuurlijke oevers zijn namelijk verdwenen waardoor het aantal oeverzwaluwen
sterk is afgenomen. Door de aanleg van deze speciale wanden is het soort weer
plaatselijk aanwezig. Ze vergroten hiermee dus de populatiedichtheid van de
oeverzwaluw in dat gebied. Dat wil zeggen dat het gemiddelde aantal
oeverzwaluwen per oppervlakte eenheid zal toenemen. Deze toename komt door
dichtheidsonafhankelijke factoren, dus de toename is niet afhankelijk van de
populatiedichtheid. In dit geval komt het door het plaatsen van deze wanden.
| Voorbeeld van een oeverzwaluw wand |
![]() |
| De oeverzwaluw |
De oeverzwaluw leeft het liefst bij wateren, waar veel insecten leven. Ze eten erg veel muggen. Deze insecten zijn ook te vinden in de omgeving van de nestgangen. Er liggen nu namelijk al veel sloten en plassen in die omgeving en ze zullen er ook blijven of juist doorgetrokken worden over de snelweg heen. Bij de sloten en plassen staan natuurlijk planten waar de muggen en andere insecten van leven. Je kunt dus zeggen dat de plant het eerste trofische niveau is, vervolgens de insecten en het derde trofische niveau zijn de oeverzwaluwen. Een trofisch niveau is een schakel in de voedselketen (een reeks soorten, waarbij elke soort voedselbron is voor de volgende soort).
Ik vind het heel goed dat ze zoveel rekening houden met de natuur bij het aanleggen van een nieuwe snelweg. Nu heb ik vooral het punt van de oeverzwaluw uitgelegd, maar dat is natuurlijk niet het enige.
Een ander leuk, klein detail is dat ze afbeeldingen van dieren op de wand van de snelweg
plaatsen.
Nog nooit eerder heb ik een plan als dit gezien en ik vind het echt een super goed idee. Hier nog enkele afbeeldingen om een betere inbeelding te krijgen van hoe het eruit gaat komen te zien:










Geen opmerkingen:
Een reactie posten